بهترین میان وعده برای کودکان

بهترین میان وعده برای کودکان

بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر والدینی، توجه به نحوه رشد و تغذیه فرزند است. تا دو سالگی، فرزندان از شیر مادر یا شیرخشک و در کنار آن از غذاهای کمکی تغذیه می‌کنند. هر چقدر بچه‌ها بزرگ‌تر و به سن مدرسه نزدیک می‌شوند، روند رشد آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و همین مساله باعث می‌شود تا تنها سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام پاسخگوی نیاز بدن کودکان نباشد. اینجا است که اهمیت میان وعده نمایان می‌شود.

شاید فکر کنید منظور از میان وعده برای کودکان، تنقلات بسته‌بندی است. اما این‌طور نیست و همه پزشکان تغذیه به‌ خاطر ارزش غذایی بسیار پایین این نوع تنقلات، کودکان را از مصرف آن‌ها منع می‌کنند. میان وعده‌های خانگی و سالم می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای تنقلات بسته‌بندی باشند. در مقاله تصمیم داریم چند مدل از خوشمزه‌ترین میان وعده‌ها را معرفی کنیم تا شما با سرو آن‌ها در ظرف غذای فانتزی، نظر کودک را به این وعده پراهمیت جلب کنید. شما می‌توانید این میان وعده‌ها را برای مهد کودک او نیز آماده کنید. پس همراهمان بمانید.

میان وعده سالم و خانگی برای کودکان

ایرانی‌ها حساسیت بالایی روی تغذیه اعضای خانواده خود دارند و معمولا سعی می‌کنند تمام مواد مغذی را در وعده‌های اصلی بگنجانند. از یک زمانی به بعد که کودکان با دیگر اعضای خانواده هم‌سفره می‌شوند، تا حد زیادی = مواد مغذی مورد نیاز رشد را دریافت می‌کنند. مابقی نیاز بدن آن‌ها باید توسط میان وعده‌ها برطرف شود. بنابراین منظور از میان وعده سالم، غذایی است که اصطلاحا معده پرکن نباشد و علاوه‌بر پاسخ‌دهی به نیاز بدن کودک، بخشی از گرسنگی او را برطرف سازد.

گاهی ممکن است کودک بدغذایی داشته باشید. راه حل‌های متعددی وجود دارد تا بتوانید میل غذا خوردن را در او به‌وجود آورید که یکی از آن‌ها، استفاده از ظرف غذای فانتزی است. ظرف غذای مناسب مهد کودک در شکل و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است که کمک می‌کند کودک تمایل بیشتری به خوردن پیدا کند.

میان وعده سالم و خانگی برای کودکان
میان وعده سالم و خانگی برای کودکان

23 میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

تنوع دادن به میان وعده‌های کودکان، از جمله کارهایی است که باعث می‌شود تا از حالت بدغذایی خارج شوند. زمانی که مادرها و پدرها به وعده‌های اصلی غذایی و خوراکی‌های مخصوص میان وعده تنوع بدهند و از مواد غذایی مقوی و در عین حال خوشمزه استفاده کنند، قطعا کودک بعد از چند مرتبه، خود تقاضای خوراکی خواهد کرد.

برای راحتی کار والدین، در ادامه 23 مدل میان وعده سالم و مقوی برای کودکان را معرفی می‌کنیم که آماده‌سازی آن‌ها بسیار راحت بوده و در کمترین زمان امکان‌پذیر است.

1. انواع آجیل و مغزیجات

آجیل‌ها یا همان مغزیجات، به ‌خاطر چربی سالم، فیبر و آنتی‌اکسیدانی که دارند، نقش مهمی در فرایند رشد کودکان ایفا می‌کنند. البته قبل از استفاده از مغزیجاتی مانند پسته، بادام زمینی، بادام درختی، بادام هندی، فندق و گردو در برنامه غذایی کودک خود، بهتر است تست حساسیت بگیرید تا ناگهان درگیر واکنش‌های آلرژیک نشود.

باید توانایی کودک در جویدن انواع آجیل و مغزیجات را بسنجید. چراکه این میان وعده پرخاصیت می‌تواند او را خفه کند و والدین در صورت ناتوانی فرزند خود، باید نوع پودری و آسیاب‌شده آجیل و مغزیجات را در برنامه غذایی مهد کودک و روزانه او قرار دهند.

2. میوه‌‌ها

میوه‌های هر فصل، فواید خاص خود را دارند. ویتامین‌های موجود در انواع میوه که معمولا در میوه‌های تیره‌رنگ بیشتر یافت می‌شوند، نقش زیادی در فرایند رشد و نمو کودک خواهند داشت. میوه‌هایی از قبیل توت‌فرنگی، موز، سیب، گلابی و غیره، میوه‌هایی هستند که اکثر کودکان آن‌ها را دوست دارند.

3. انواع پنیر

زمانی که مطمئن هستید کودک شما به پروتئین‌های حیوانی آلرژی ندارد، می‌توانید انواع پنیر اعم از کبابی، چدار رنگی، مدادی و غیره را در ظرف غذای فانتزی او قرار دهید تا به‌عنوان میان وعده در منزل یا مهد کودک مصرف کند.

4. سبزیجات پخته یا خام

شاید فکر کنید سبزیجات پخته یا خام نظر کودک را به خود جلب نمی‌کند.؛ اما سخت در اشتباه هستید. سبزیجاتی مانند کرفس، هویج، لبو، لوبیاسبز، گل کلم و کلم بروکلی با رنگ‎‌های جذاب که بعضی به‌صورت خام و بعضی دیگر به‌صورت پخته سرو می‌شوند، می‌توانند انتخاب خوبی برای میان وعده کودکان باشند.

5. شیر

شیر به‌تنهایی یا همراه شکلات، کاکائو، عسل، زردچوبه، زعفران و میوه‌هایی از قبیل موز، یک ترکیب برنده برای میان وعده کودک محسوب می‌شود. شیر گرم برای فصول سرد و شیر سرد برای فصول گرم، انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

6. ساندویچ خانگی تخم مرغ

میان وعده سالم و مقوی برای کودکان
میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

اگر خوردن تخم مرغ به‌تنهایی برای کودک شما شما سخت است، ساندویچ‌های متنوع خانگی تخم مرغ را همراه با مخلفات پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از گوجه اسلایسی، خیارشور، جعفری خردشده و سس خانگی در ساندویچ، قطعا کودک را بیشتر به خوردن ترغیب می‌کند.

7. پاپ کورن یا ذرت بوداده

تا زمانی که پاپ کورن یا ذرت بوداده را در نمک فراوان نغلتانید، از آن می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده سالم در ظرف غذای فانتزی کودک خود استفاده کنید.

8. انواع اسموتی

اسموتی‌ها ترکیبی از مغزیجات، میوه‌ها و گاهی شیر هستند. از مقوی‌ترین اسموتی‌ها برای کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اسموتی شیر موز و خرما
  • اسموتی شیر موز، فندق و عسل
  • اسموتی توت فرنگی و آووکادو
  • اسموتی شیر سویا و کره بادام زمینی

9. اوتمیل

این ترکیب خوشمزه که از جو دوسر، شیر، پودر دارچین، دانه چیا و میوه‌ای مانند موز، توت فرنگی یا بلوبری تشکیل می‌شود، یک میان وعده یا صبحانه بسیار مقوی و خوشمزه‌ است که برای شیرین کردن آن می‌توان از عسل استفاده کرد.

10. انواع کوکی خانگی

کوکی، کیک و شیرینی‌های خانگی که حاوی مقدار زیادی شکر نیستند و معمولا برای شیرین کردن آن‌ها از عسل و موز استفاده می‌شود، جایگاه ویژه‌ای به‌عنوان میان وعده در ظرف غذای فانتزی کودک شما خواهند داشت.

11. بستنی

بستنی‌های پاستوریزه یا خانگی می‌توانند در ظرف غذای مناسب مهد کودک، نظر فرزند شما را به خود جلب کنند. سراغ بستنی دستگاهی نروید و با ترکیب میوه یخ‌زده و شیر در مخلوط‌کن، یک بستنی خانگی مفید تهیه کنید.

12. کشمش

انگور طی فرایندی با از دست دادن آب خود به کشمش تبدیل می‌شود. کشمش سرشار از آهن است و اسیداولئانولیک موجود در آن به سلامت دندان‌های کودک کمک شایانی خواهد کرد.

14. میوه خشک

برخی کودکان علاقه‌ای به خوردن میوه تازه ندارند. جایگزین میوه تازه در ظرف غذای فانتزی کودک می‌تواند انواع میوه خشک باشد. قبل از استفاده میوه خشک، مطمئن شوید که حاوی مواد نگهدارنده نیست.

15. بستنی خشک

بستنی خشک یک محصول جدید در بازار است که نه تنها کلسیم فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه بسیار هیجان‌انگیز است. بستنی طی فرایندی بیش از 95درصد از رطوبت خود را از دست می‌دهد و به بستنی خشک تبدیل می‌شود که گزینه خوبی برای میان وعده به‌شمار می‌رود.

16. سیب زمینی سرخ‌شده

سیب زمینی در دو نوع معمولی و شیرین به‌خاطر کربوهیدرات بالایی که دارند، می‌توانند بخشی از ظرف غذای فانتزی کودک را به‌عنوان میان وعده به خود اختصاص دهند. سیب زمینی سرخ‌شده خانگی و همچنین در نوع آب‌پز را کمتر کودکی دوست نخواهد داشت.

 17. هوموس

هوموس یکی از خوراکی‌های عربی است که به‌ خاطر مواد تشکیل‌دهنده مقوی از قبیل نخود، ارده، سیر، آبلیمو و روغن زیتون، گزینه‌ای بسیار مناسب برای میان وعده کودکان است. همچنین اگر در کنار آن هویج، کرفس یا خیار برش‌خورده وجود داشته باشد.

18. توپک‌های انرژی

این توپک‌ها از مواد مغذی و مقوی متنوعی تشکیل شده‌اند که مصرف آن‌ها به‌عنوان میان وعده در ظرف غذای مناسب مهد کودک، انرژی و سطح یادگیری کودک را به‌شکل قابل‌توجهی بالا می‌برد. توپک‌ها حاوی جو، دانه چیا، پودر مغزیجات، پودر نارگیل، کنجد و مواد مفید دیگر هستند.

19. کراکر غلات کامل

همیشه تنقلات بسته‌بندی مضر نیستند. این روزها برندهای شناخته‌شده کراکرهایی به بازار عرضه می‌کنند که حاوی 100درصد غلات و دانه‌های کامل هستند. این ترکیبات در کنار کره نارگیل، کره بادام زمینی و چهار شیره می‌توانند مواد مغذی از قبیل کربوهیدارت، ویتامین و پروتئین کافی به بدن کودک برسانند.

20. زیتون

زیتون در کنار وعده‌های اصلی و حتی میان وعده، مورد استقبال اکثر کودکان قرار می‌گیرد. بسته به سن کودک، زیتون را که می‌توانید از نوع هسته‌دار یا بدون هسته در ظرف غذای فانتزی او قرار دهید، میان وعده فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. سعی کنید از تهیه زیتون سیاه مگر در صورت اطمینان از اصل بودن، خودداری کنید.

21. پیاز سوخاری

برای کودکان علاقه‌مند به فست‌فود، بهترین و سالم‌ترین میان وعده پیاز سوخاری است که می‌توانید آن را در روغن تمیز، فر یا ماکروفر درست کنید. برای داشتن یک پیاز سوخاری رستورانی، کافی است حلقه‌های پیاز را ابتدا در تخم مرغ و بعد در ترکیب آرد سوخاری، پودر سیر و نمک بغلتانید و سرخ کنید.

22. نخود بوداده

نخود یک منبع غنی پروتئینی به‌شمار می‌رود که امروزه جای خالی آن به‌عنوان میان وعده در ظرف غذای فانتزی کودک حس می‌شود. کافی است نخود پخته را مزه‌دار کنید و با کمی روغن زیتون در فر یا روی گاز تفت دهید.

23. ماست ساده یا میوه‌ای

از آن‌جایی که خوردن ماست با وعده غذایی به‌خاطر کاهش جذب آهن توسط بدن توصیه نمی‌شود، به‌راحتی از آن می‌توان به‌عنوان میان وعده در ظرف غذای مناسب مهد کودک استفاده کرد. ماست میوه‌ای در کنار کلسیم، ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک را نیز تامین می‌کند.

ماست ساده یا میوه‌ای
ماست ساده یا میوه‌ای

سوالات متداول

بدترین میان وعده‌ها برای کودکان در مهد کودک کدامند؟

میان وعده‌های کنسروی، تنقلات بسته‌بندی بازاری مانند چیپس و پفک، از بدترین و بی‌خاصیت‌ترین میان وعده‌ها هستند و اصطلاحا به آن‌ها شکم پرکن می‌گویند.

بهترین زمان دادن میان وعده به کودکان کی است؟

برای اینکه کودک احساس سیری نداشته باشد و از خوردن وعده اصلی خودداری نکند، بهتر است فاصله زمانی بین وعده اصلی و میان وعده او در حدود دو ساعت باشد.

وعده‌های غذایی یک کودک در حالت ایده‌آل چه تعداد است؟

یک کودک با سیستم غذایی سالم و عادت‌های درست، باید سه وعده اصلی غذایی و دو یا در نهایت سه میان وعده مفید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *