ضرورت نوشیدن آب در محل کار

ضرورت نوشیدن آب در محل کار

با نزدیک‌شدن به روزهای گرم سال، شاید به این فکر کنید که در روز باید چه کارهایی را انجام دهید تا در محل کار خود سرحال بمانید و تا پایان ساعت کاری انرژی داشته باشید؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. کافی‌ست یک تراول ماگ بدون نشتی تهیه کنید و همراه با خود به محل کارتان ببرید و از آن آب بنوشید.

نوشیدن آب به‌شما کمک می‌کند بدنتان دهیدراته نشود و در طول روز انرژی متعادلی داشته باشد. آب کالری یا مواد افزودنی مضر ندارد و سالم‌ترین و در دسترس‌ترین نوشیدنی، به‌خصوص برای کارمندان است. در ادامه این مقاله به ضرورت نوشیدن آب در محل کار و فواید آن می‌پردازیم، پس همراهمان بمانید.

فواید نوشیدن آب کافی در طول روز

فواید نوشیدن آب کافی در طول روز
فواید نوشیدن آب کافی در طول روز

آب برای سلامتی ما حیاتی است. این مایه حیات نقشی کلیدی در بسیاری از عملکردهای بدن ما از جمله ‏رساندن مواد مغذی به سلول‌ها و خلاص‌شدن از شر مواد زائد موجود در بدن ایفا می‌کند. آب همچنین وظیفه ‏محافظت از مفاصل و اندام‌ها و همچنین حفظ دمای بدن را بر عهده دارد.‏

حدود 60درصد از بدن ما از آب تشکیل شده است. حتی 90درصد خون ما نیز از آب است. بنابراین نوشیدن آب در طول روز برای حفظ تعادل طبیعی مایعات بدنمان حیاتی است. صرف‌نظر از اینکه شغل شما پشت میزنشینی باشد یا فعالیت مداوم در فشایی باز، نوشیدن آب فواید متعددی برای بدنتان دارد، مانند:

  • روان نگه‌داشتن مفاصل و هیدراته نگه‌داشتن ماهیچه‌ها؛
  • دفع سموم و باکتری‌ها از بدن شما؛
  • بهبود سیستم گوارشتان و جلوگیری از یبوست؛
  • کمک به تنظیم فشار خون؛
  • حفظ سلامت قلب.

علاوه‌بر تمام این موارد، هیدراته‌ماندن در طول روز برای عملکرد ذهنی شما در محل کار نیز مفید است. از دست‌دادن تدریجی مایعات به‌ میزان تنها 1 یا 2درصد سطح حافظه و تمرکز شما را کاهش می‌دهد و همچنین روی خلق‌وخوی شما تاثیر می‌گذارد.

اما با انجام کاری ساده مانند استفاده از یک تراول ماگ بدون نشتی، می‌توانید اثر شگفت‌انگیز تمام این فواید را تجربه کنید. آب همچنین به شما انرژی می‌دهد تا بر خستگی و به‌طور کلی احساس تنبلی خود غلبه کنید. در مجموع، نوشیدن آب برای بهره‌وری بیشتر در کارتان ضروری است.

آب احتمالا اولین انتخاب شما حین تشنگی است. در حقیقت این مایع شگفت‌انگیز نوشیدنی موردعلاقه بسیاری از افراد محسوب می‌شود. بسیاری آن را در تراول ماگ بدون نشتی خود می‌گذارند و به‌جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه یا آبمیوه می‌نوشند که قندهای ساده و کالری بالایی دارند.

البته نوشیدن آب نیز حدی دارد. اکثر مردم با کم‌آبی یا به‌اصطلاح دهیدراته‌شدن بدن آشنا هستند. اما آیا هیدراته‌شدن بیش‌از حد ممکن است؟ این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مقدار زیادی آب بنوشد. در چنین شرایطی سطح الکترولیت‌های بدن مانند کلرید، سدیم و پتاسیم تغییر می‌کنند.

ننوشیدن مایعات کافی و کم‌آبی منجر به علائمی مانند تشنگی، گرگرفتگی، خستگی و تنفس سریع می‌شود. از سویی دیگر نوشیدن بیش‌ازحد مایعات باعث تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات، ضعف و گیجی خواهد شد.

اما بسیاری از افراد در معرض دهیدراته‌شدن هستند و کمتر کسی با نوشیدن فراوان آب دچار مشکل می‌شود. البته اگر نگران هستید یا علائم هیدراته‌شدن بیش‌از حد دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید یا از مرکز بهداشت منطقه خود بپرسید که طبق شرایطتان باید چه میزان آب در طول روز بنوشید.

اهمیت نوشیدن آب در محل کار

اهمیت نوشیدن آب در محل کار
اهمیت نوشیدن آب در محل کار

همه افراد باید در محل کارشان هیدراته بمانند تا بتوانند تا انتهای ساعت کاری، به‌خوبی کار کنند. اما تعیین میزان لازم مصرف آب برای هر کارمند شاید کمی دشوار باشد، زیرا عوامل زیادی در این مقدار موثر هستند. برای مثال سن و جنسیت روی میزان آب موردنیاز بدن تاثیر می‌گذارند. همچنین سطح فعالیت بدنی و آب‌وهوایی که فرد در آن مشغول به کار است، از عوامل مهم تعیین میزان آب مصرفی هستند.

به‌طور کلی سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا مصرف روزانه دو لیتر آب برای زنان و دو و نیم لیتر برای مردان را توصیه می‌کند. بااین‌حال چنین مقداری برای افرادی صادق است که در دمای متوسط با سطح فعالیت معمولی کار می‌کنند.

در نتیجه ازدست‌دادن آب بدن در شرایط دشوار مانند وقتی در دمای بالا ورزش کنید، باعث می‌شود میزان آب مصرفی لازم در روز شما به 8 لیتر نیز برسد. در این صورت باید مطابق با شرایط خاص خودتان آب بنوشید. این سازمان همچنین به کارمندان توصیه می‌کند که حین انجام کارهای دشوار در دمای بالا هر 15 دقیقه یک‌بار 250 میلی‌لیتر آب بنوشند. به‌همین دلیل بهتر است همیشه یک تراول ماگ بدون نشتی در کنار خود داشته باشید.

البته شاید نتوانید این کار را انجام دهید، مخصوصا اگر باید لباس محافظی بپوشید یا به‌واسطه قوانین بهداشتی خاصی نتوانید حین انجام کار غذا یا نوشیدنی مصرف کنید. در چنین شرایطی به توصیه سازمان ایمنی باید یک ساعت پیش از شروع به‌کار 500 میلی‌لیتر آب بنوشید. در این صورت می‌توانید از بطری آب در محیط کارتان استفاده کنید. همچنین باید در هر دوره استراحت نیز 500 میلی‌لیتر آب مصرف کنید.

سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا ‏همچنین تاکید دارد که زنان باید روزانه 8 لیوان 200 میلی‌لیتری و مردان 10 لیوان آب بنوشند. بنیاد تغذیه بریتانیا نیز توصیه‌ای مشابه می‌کند و می‌گوید آب بهترین نوشیدنی در طول روز برای هیدراته‌ماندن است.

8 مزیت نوشیدن آب در محل کار

نوشیدن آب در محل کار تأثیرات بسیاری روی سلامتی و عملکرد فردی می‌گذارد. در این بخش به بررسی 8 مزیت اصلی نوشیدن آب در محل کار می‌پردازیم که عبارتند از:

1. بهبود عملکرد فیزیکی

نوشیدن آب به حفظ عملکرد فیزیکی کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، احتمال افت کیفیت عملکرد فیزیکی وجود دارد. این امر به‌ویژه حین ورزش‌های سنگین یا در دمای بالا بسیار مهم است. کمبود آب منجر به تغییر کنترل دمای بدن، کاهش انگیزه و افزایش خستگی می‌شود. به‌همین دلیل استفاده از بطری آبدر طول روز به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید.

2. تاثیر قابل توجه روی سطح انرژی و عملکرد مغز

بسیاری از عملکرد مغزتان تحت تاثیر میزان آبی است که به بدنتان می‌رسانید. مطالعات نشان داده‌اند که حتی کمبود آب، مانند از دست دادن 1 الی 3درصد وزن بدن، ممکن است بسیاری از جنبه‌های عملکرد مغز را تضعیف کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود آب روی خلق‌وخو و تمرکز نیز موثر است.

تاثیر قابل توجه روی سطح انرژی و عملکرد مغز
تاثیر قابل توجه روی سطح انرژی و عملکرد مغز

3. کمک به پیشگیری و درمان سردرد

کمبود آب ممکن است در برخی افراد باعث سردردها و میگرن شود. تحقیقات نشان داده‌اند که سردرد یکی از شایع‌ترین علائم کمبود آب است. همچنین بعضی از مطالعات حاکی از آن هستند که نوشیدن آب ممکن است در کاهش سردردها در افراد مبتلا به سردردهای مکرر و میگرنی موثر باشد. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم در محل کار نیز از تراول ماگ بدون نشتی برای نوشیدن مایعات استفاده کنید تا از این مشکلات در امان باشید.

4. کمک به بهبود یبوست

افزایش مصرف آب خواص درمانی بسیار زیادی دارد و معمولا باعث روان‌شدن شکم می‌شود. نشان داده است که کمبود آب عامل خطر یبوست در افراد جوان و سالمند است. برای مشاهده تاثیر آب روی کیفیت گوارشتان کافی‌ است هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید از قمقمه‌تان مقداری آب ولرم بنوشید.

5. کمک به درمان سنگ کلیه

سنگ‌های ادرار توده‌هایی دردناک هستند که به‌دلایل مختلفی مانند سبک زندگی نامناسب در سیستم ادراری شکل می‌گیرند. شایع‌ترین نوع آن‌ها سنگ کلیه است که در کلیه‌ها تشکیل می‌شود. بعضی از مطالعات حاکی از آن بوده‌اند که مصرف مرتب آب به پیشگیری از عودکردن سنگ کلیه افرادی کمک می‌کند که در گذشته مشکلاتی از همین قبیل داشته‌اند. مصرف بیشتر مایعات باعث افزایش حجم ادرار عبوری از کلیه‌ها می‌شود. چنین چیزی غلظت مواد معدنی را کاهش می‌دهد و در نتیجه سنگی متبلور نمی‌شود تا توده‌ای را شکل دهد.

6. کمک به پیشگیری از خماری

بسیاری از افراد پس از مصرف الکل، دچار خماری می‌شوند و در طول روز و حین کار، علائم ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. الکل باعث ادرار بیشتر می‌شود، به‌همین دلیل پس از مصرف آن آب بیشتری از بدن دفع خواهد شد. اگرچه کم آبی بدن علت اصلی خماری نیست، اما علائمی مانند تشنگی، خستگی، سردرد و خشکی دهان را ایجاد می‌کند. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش این علائم نوشیدن یک لیوان آب بین هر شات الکل و همچنین نوشیدن حداقل یک لیوان آب بزرگ پیش از رفتن به رختخواب است.

7. کمک به کاهش وزن

اگر به‌دلیل شغلتان نمی‌توانید مرتب ورزش کنید اما دوست دارید وزنتان را کنترل کنید، توصیه می‌کنیم از تراول ماگ بدون نشتی بزرگی در محل کارتان استفاده کنید تا هر یک الی دو ساعت آب بنوشید. نوشیدن آب باعث احساس سیری در شما می‌شود و سرعت متابولیسمتان را افزایش می‌دهد.

بعضی شواهد حاکی از این هستند که با افزایش متابولیسم حتی به میزان کم، کالری‌سوزی‌تان طی انجام کارهای عادی روزانه بیشتر می‌شود و در نتیجه وزنتان کمتر خواهد شد. زمان نوشیدن آب نیز اهمیت دارد. نوشیدن آب نیم‌ساعت پیش از وعده غذایی باعث احساس سیری در شما و در نتیجه کمتر غذا خوردن خواهد شد.

8. کاهش استرس

نوشیدن آب به کاهش استرسی می‌شود که شاید در محیط‌های کاری تجربه کنید. استرس خود یکی از دلایل اصلی سردرد و چندین علائم ناخوشایند دیگر است. وقتی بدن دچار کم‌آبی می‌شود، کورتیزول یا همان هورمون استرس را ترشح می‌کند. همچنین کم‌آبی روی سیستم گردش خونتان اثر می‌گذارد. وقتی به اندازه کافی آب ننوشید، رگ‌های خونی‌تان شروع به منقبض‌شدن می‌کنند. با تنگ‌شدن رگ‌های خونی سطح استرستان نیز افزایش می‌یابد. اما شما می‌توانید تنها با یک قمقمه در محیط کارتان، از تنش‌ها دور بمانید و بهتر کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *