لیست نوشیدنی های جایگزین مناسب برای قهوه هستند

لیست نوشیدنی های جایگزین مناسب برای قهوه هستند

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان است که فواید زیادی نیز برای بدن دارد. اما باید توجه کنید که مقدار کافئینش بالاست و به‌همین دلیل باید آن را کنترل‌شده مصرف کنید. پس شاید بپرسید کدام نوشیدنی‌ها می‌توانند جایگزین یک فنجان قهوه باشند و به همان اندازه انرژی ما را برای شروع روزمان تامین کنند؟ در پاسخ به این سوال، ما در این مقاله دلچسب‌ترین دمنوش‌هایی را که می‌توانید در بهترین دمنوش سازها درست کنید، به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید یک لیوان دمنوش خوشمزه و مفید را جایگزین مصرف قهوه خود کنید، همراهمان بمانید.

بهترین نوشیدنی جایگزین قهوه
بهترین نوشیدنی جایگزین قهوه

بهترین نوشیدنی جایگزین قهوه

اگر قهوه را به‌ دلیل میزان کافئین آن مصرف می‌کنید و به‌دنبال یک جایگزین کافئین‌دار برای آن هستید، گزینه‌های زیر انتخاب مناسبی برای شروع صبح شما خواهند بود.

1. چای سیاه

بین اینکه چای سیاه یا قهوه کدام یک نوشیدنی محبوب‌تری برای ایرانیان است، پاسخ سرراستی وجود ندارد. این دو نوشیدنی هر دو کافئین دارند و می‌توانید آن‌ها را به‌جای یکدیگر بنوشید. بااین‌حال در نظر داشته باشید که میزان کافئین چای سیاه بسیار کمتر از قهوه است اما انرژی شما را به‌شکل قابل‌قبولی افزایش می‌دهد.

2. چای سبز

مصرف چای سبز به اندازه چای سیاه رواج ندارد اما این نوشیدنی محبوب نیز به‌ دلیل خواص ضد التهابی خود و همچنین داشتن آنتی اکسیدان و کافئین، جایگزین خوبی برای یک فنجان قهوه است. این نوشیدنی علاوه‌بر تامین انرژیتان، به بهبود عملکرد مغز، گردش خون و به‌طور کلی بدن شما کمک می‌کند. با وجود این، مصرف آن نیز مانند قهوه باید کنترل شده باشد تا دچار عوارضی مانند فشار خون نشوید.

3. چای سبز ماچا

چای سبز ماچا یک نوشیدنی محبوب آسیای شرقی است که در کشور ما چندان شناخته شده نیست. این نوشیدنی با افزایش سوخت و ساز بدن به چربی‌سوزی کمک می‌کند تا خواص دیگری جز انرژی‌زایی داشته باشد. چای سبز ماچا نیز کافئین دارد، اما کافئین آن به ‌دلیل داشتن ال تیانین به‌مرور در بدن آزاد می‌شود.

4. چای ماسالا

چای ماسالا
چای ماسالا

ماسالا از جمله نوشیدنی‌های محبوبی است که آن را می‌توانید جایگزین فهنجان قهوه خود کنید. این چای ترکیبی از چند نوع ادویه، گیاه و شیر است که مقدار کافئین بدن را تا حد محدودی افزایش می‌دهد. چای ماسالا خواص مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بهبود ایمنی بدن، کمک به هاضمه، حاوی آنتی اکسیدان و داشتن اثرات تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است.

5. چای جنسینگ

یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب آسیای شرقی، چای جنسینگ است. این چای که در دیگر نقاط جهان و به‌خصوص اروپا نیز محبوبیت پیدا کرده است، با افزایش انرژی بدن از طریق کافئین، استرس را کاهش می‌دهد. همچنین از دیگر خواص آن می‌توانیم به بهبود عملکرد ذهن، تقویت سیستم ایمنی و کنترل کلسترل خون اشاره کنیم.

6. چای ماته

اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه خود را با یک نوشیدنی اصیل آمریکایی جایگزین کنید، به فکر امتحان کردن چای ماته باشید. محتوای کافئین این چای که در میان آمریکایی‌ها با عنوان «نوشیدنی خدایان» شهرت دارد، قابل‌قبول است و انرژی بدن را تامین می‌کند. چای ماته حاوی آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی است که عملکرد ذهن و قلب را بهبود می‌بخشند.

7. ماچا لاته

اگر چای ماچا را امتحان کردید و به ‌فکر یک ترکیب جدیدتر هستید، ماچا لاته را انتخاب کنید. این نوشیدنی نسبت به چای ماچا، مقداری شیر اضافه‌تر دارد که روی طعمش اثر می‌گذارد اما میزان کافئین آن را تغییر نمی‌دهد.

8. هات چاکلت

امکان ندارد طرفدار نوشیدنی‌های گرم باشید و هات چاکلت را نپسندید. این نوشیدنی خوشمزه و محبوب به‌ دلیل داشتن آنتی اکسیدان از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، عملکرد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و برای حفظ سلامت پوست نیز مفید است. هات چاکلت نسبت به قهوه میزان کافئین بسیار کمتری دارد اما برای طرفداران شکلات، جایگزین مناسب‌تری برای یک فنجان قهوه خواهد بود.

جایگزین قهوه در طب سنتی

جایگزین قهوه در طب سنتی
جایگزین قهوه در طب سنتی

اگر از جمله افرادی هستید که از توصیه‌های طب سنتی در زندگی روزمره خود پیروی می‌کنید، یک لیوان دمنوش حاوی نوشیدنی‌های زیر، انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

1. چای بابونه

بابونه یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان موجود در طبیعت است که به‌ دلیل مواد تشکیل‌دهنده خود، خواص ضد التهاب، ضد اسپاسم، ضد قارچ و با قابلیت بهبود زخم‌های گوارشی و تسریع بهبود زخم‌های بدن دارد. اگر معتاد نوشیدن یک فنجان قهوه هستید، چای بابونه را به‌جای آن امتحان کنید.

2. چای دارچین

اگر از عطر و طعم دارچین لذت می‌برید، نوشیدن یک فنجان چای دارچین را بیشتر از این به ‌تاخیر نیندازید. کافئین این نوشیدنی بسته به میزان دارچینی که در آن وجود دارد، متغیر است. هرچند که مقدار آن زیاد نیست. از خواص این چای می‌توانیم بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا، تقویت عملکرد ماهیچه‌های قلب، کاهش التهاب و میکروب موجود در بدن و از دست دادن وزن را نام ببریم.

3. چای زنجبیل

چای زنجبیل
چای زنجبیل

چای زنجبیل دیگر نوشیدنی طبیعی و محبوب است که انتخاب خوبی برای شروع یک روز پرکار به‌شمار می‌آید. این گیاه در ترکیبات تشکیل‌دهنده خود فیبر خام، انواع پروتئین، نشاسته، موسیلاژ، کربوهیدرات و ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین c، b6 و نیاسامین دارد. در نظر داشته باشید با وجود انرژی‌زا بودن این نوشیدنی، بهتر است در مصرف آن مانند قهوه احتیاط کنید.

4. چای نعناع

در طب سنتی ایرانی هیچ گیاهی جایگاه تثبیت شده‌ای به‌اندازه نعناع ندارد. اگر به‌دنبال حذف کامل کافئین هستید، این نوشیدنی جذاب و فاقد کافئین، جایگزین مناسبی برای یک فنجان قهوه است. مصرف روزانه دو لیوان چای نعناع میکروب‌ها را کاهش می‌دهد و خواص دیگری از جمله ضد نفخ بودن، آرام‌بخشی و ضد اسپاسم برای ماهیچه‌های بدن دارد.

5. چای طلایی

ممکن است نام چای طلایی کمتر به گوشتان خورده باشد، اما بی‌شک با ترکیب شیر و زردچوبه بیگانه نیستید. این چای ترکیبی از این دو است که با وجود نداشتن کافئین، در صورت مصرف در صبح انرژی‌تان را تامین می‌کند. چای طلایی خواص دیگری از جمله پیشگیری از بیماری‌های عفونی و روند بهبود سرماخوردگی نیز دارد. همچنین خاصیت ضد التهابی از دیگر ویژگی‌های آن است. شما می‌توانید به ترکیبات چای خود عسل و وانیل نیز اضافه کرده تا طعم بهتر و جدیدتری را امتحان کنید.

6. دمنوش سیب

سیب از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی است که به‌ دلیل موجود بودن در تمامی فصول، انتخاب مناسبی برای آماده‌سازی یک لیوان دمنوش است. این نوشیدنی بدون کافئین، با کاهش استرس شما کمک می‌کند تا روز خود را به‌خوبی شروع کنید.

7. آب نارگیل

اگر می‌خواهید فنجان قهوه روزانه خود را با یک نوشیدنی مغذی، نشاط آور و انرژی‌زا جایگرین کنید، آب نارگیل را توصیه می‌کنیم. این نوشیدنی حاوی تمام مواد مغذی است که بدنتان به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند. همچنین علاوه‌بر تامین انرژی روزانه، آب نارگیل برای فصول گرم نیز انتخاب خوبی است. به این دلیل که با توجه به داشتن الکترولیت پتاسیم، به حفظ آب بدن کمک می‌کند.

8. چای شیرین بیان

اگر به‌دنبال انتخابی هستید که علاوه‌بر جایگزینی قهوه و چای، خاصیت دارویی نیز داشته باشد، چای شیرین بیان بنوشید. این گیاه همان‌طور که از اسمش پیداست، طعم بسیار شیرینی دارد و به ‌دلیل داشتن ترکیباتی نظیر گلوکز، ساکاروز، آسپاراژین، آنتی اکسیدان‌ها، مواد آلبومیدی و ویتامین‌ها، در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

9. چای ریشه قاصدک

اگر معتاد طعم یک لیوان قهوه هستید تا کافئین آن، چای ریشه قاصدک را امتحان کنید. این چای همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، از ریشه گیاه قاصدک که نوعی علف هرز به‌شمار می‌آید، به‌دست می‌آید. طعم نزدیک این چای با قهوه باعث شده است تا قهوه‌خورهای حرفه‌ای برای ترک اعتیاد خود به آن روی بیاورند. شما می‌توانید ریشه قاصدک را در باغچه خود بکارید یا آن را از عطاری‌های نزدیک محل زندگی خود تهیه کرده و دمنوش آن را دم کنید.

نوشیدنی های دارای کافئین جایگزین قهوه کدام هستند؟
نوشیدنی های دارای کافئین جایگزین قهوه کدام هستند؟

سوالات متداول

نوشیدنی های دارای کافئین جایگزین قهوه کدام هستند؟

اگر می‌خواهید کافئین را به‌تدریج از زندگی خود حذف کنید، نوشیدن ماچا لاته، هات چاکلت یا کاکائوی داغ، چای سیاه، چای سبز ماچا، چای ماسالا، چای جنسینگ، چای ماته با میزان کمی از کافئین را توصیه می‌کنیم.

نوشیدنی‌های بدون کافئین جایگزین قهوه کدام هستند؟

برای حذف کامل قهوه، می‌توانید نوشیدنی‌هایی نظیر آب و سرکه سیب، ترکیب آب و لیموی طبیعی، اسموتی‌های گیاهی، اسموتی پروتئین‌دار، قهوه بدون کافئین، چای دارچین، چای با عصاره زنجبیل و چای سبز را امتحان کنید.

عوارض مصرف بیش‌ازحد قهوه کافئین‌دار کدام است؟

مصرف بیش‌ازحد قهوه عوارضی از قبیل اضطراب، بی‌خوابی، اخلال سیستم گوارش، ریزش ماهیچه‌ها، اعتیادآور بودن، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و کاهش انرژی بدن دارد.

سخن نهایی

قهوه نوشیدنی محبوبی در سرتاسر دنیا است که بسیاری از افراد روز خود را با نوشیدن آن آغاز می‌کنند. چون محتوای کافئین آن، انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد و با شادابی بیشتر روز خود را شروع می‌کنند. بااین‌حال مصرف بالا و کنتر‌ل‌نشده این نوشیدنی مانند هر خوراکی و نوشیدنی دیگر، عوارض خاص خود را دارد. از جمله عوارض آن می‌توان به اضطراب و استرس، بی‌خوابی، اخلال در سیستم گوارش، افزایش ضربان قلب و فشار خون اشاره کرد. این عوارض باعث شده است تا افراد مختلف، به‌دنبال گزینه‌های جایگزین دیگر برای فنجان قهوه خود باشند.

اگر شما نیز جزو آن‌ها قرار می‌گیرید، دو راه پیش رویتان قرار دارد. ابتدا قهوه را با نوشیدنی‌هایی که حاوی مقادیر کمتر کافئین هستند مانند چای سبز، چای سیاه، چای ماسالا و هات چاکلت جایگزین کنید. انتخاب دیگرتان این است که نوشیدنی‌هایی مانند آب و سرکه سیب، اسموتی پروتئین‌دار، چای دارچین و بابونه را امتحان کنید که در ترکیب خود فاقد کافئین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *