چند طرز تهیه‌ی موهیتو خانگی و خوشمزه

چند طرز تهیه‌ی موهیتو خانگی و خوشمزه

موهیتو یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی در سراسر جهان است که معمولا در یک لیوان بزرگ و نی دار سرو می‌شود. این نوشیدنی خوشمزه را از ترکیب شکر، آب گازدار، لیموترش و عطر نعناع درست می‌کنند. موهیتو جزو نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار در منوی کافه‌ها و رستوران‌ها است و بهترین گزینه برای جایگزین نوشابه و سایر نوشیدنی‌های مضر محسوب می‌شود. این نوشیدنی جذاب و خوش‌عطر که معمولا خنک و یخی است، خواص زیادی نیز دارد.

در این مقاله به بررسی بیشتر تاریخچه این شربت خنک، خواص بی‌نظیر آن و همچنین طرز تهیه چند موهیتوی خانگی می‌پردازیم. پس همراهمان بمانید.

موهیتو چیست؟
موهیتو چیست؟

موهیتو چیست؟

موهیتو یکی از کوکتل‌های کلاسیک کوبایی است که طعمی بی‌نظیر و تاریخچه‌ای غنی دارد. ریشه اصلی این نوشیدنی، در قرن شانزدهم و در شهر هاوانای کوبا است. در ابتدا این ترکیب خوشمزه به افتخار کاشف انگلیسی آن به اسم سر فرانسیس دریک، «ال دراک» نام گرفت. در افسانه‌ها آمده است که این نوشیدنی دارویی برای خدمه دریک بوده است. برای تهیه آن، در یک لیوان بزرگ نعناع، نوع خاصی از رام (نوعی نوشیدنی الکلی تهیه‌شده از نیشکر) به ‌نام آگواردینته، آب لیموترش و شکر می‌ریختند.

این ترکیب عالی با گذشت زمان تکامل یافت و رام جای آگواردینته را گرفت و در قرن نوزدهم به‌ویژه میان اشراف‌زاده‌ها، محبوب شد. محبوبیت این کوکتل وقتی بیشتر شد که ارنست همینگوی از آن استقبال کرد.

پس از انقلاب کوبا در سال 1959، کوبایی‌ها دستور تهیه موهیتو را در حین مهاجرت با خود بردند و محبوبیت آن را در سراسر جهان گسترش دادند. امروزه، موهیتو یکی از آیتم‌های اصلی بارها در سراسر جهان است. این کوکتل به ‌دلیل ترکیب لیمو، نعناع، شکر و آب سودا و سرو آن در لیوان شیشه ای علاوه‌بر مزه خوبش، جذابیت ظاهری زیادی نیز دارد.

افراد متخصص در زمینه نوشیدنی‌ها اغلب ترکیب‌های دیگری نیز به این کوکتل می‌افزایند و از میوه‌ها، گیاهان یا رام‌های طعم‌دار مختلف استفاده می‌کنند. با وجود محبوبیت جهانی، موهیتو نماد فرهنگ کوبایی محسوب می‌شود و نوشیدنی مناسبی با طعمی خاص، به‌خصوص در هوای گرم است.

وسیله‌های لازم برای تهیه موهیتو
وسیله‌های لازم برای تهیه موهیتو

مواد اصلی تشکیل‌دهنده موهیتو

معمولا در این نوشیدنی خوشمزه که اغلب در لیوان شیشه ای سرو می‌شود، ترکیب‌های زیر وجود دارد:

  • نعناع: معمولا از نعناع فلفلی در موهیتو استفاده می‌کنند. این سبزی بسیار رایج است و می‌توانید آن را به‌سادگی از سبزی‌فروشی‌ها تهیه کنید. برای تهیه موهیتوی کوبایی اصیل مقداری نعناع مخصوص موهیتو یا به اصطلاح «Mentha x villosa» در لیوان بزرگ خود بریزید. این سبزی نوعی نعناع بومی کوبا است که طعم کمتری نسبت به نعناع فلفلی دارد.
  • لیمو ترش: برای طعم بهتر از لیموترش تازه استفاده کنید. هنگام خرید لیمو ترش، به‌دنبال میوه‌هایی با پوست صاف باشید، زیر آبدار بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.
  • شکر: اغلب از سیروپ معمولی برای درست‌کردن این کوکتل استفاده می‌کنند، زیرا دیگر نیازی به همزن برقی نیست و به‌خوبی با نوشیدنی ترکیب می‌شود. اما در دستورهای اصلی این نوشیدنی از شکر دانه ریز استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع شکر نه‌تنها تضمین می‌کند که نوشیدنی‌تان بیش از حد شیرین نشود، بلکه گاهی گرانول شکر حل‌نشده، بافتی کلاسیک و خاص را به نوشیدنی می‌افزاید که بسیار جذاب است. می‌توانید به‌جای شکر دانه ریز از پودر قند استفاده کنید، زیرا به‌راحتی در مایع سرد حل می‌شود.
  • سودا یا آب گازدار: از آب گازدار برای سبک‌تر شدن و متعادل‌شدن این نوشیدنی استفاده می‌کنند. همچنین همراه با نعناع ترکیبی جذاب می‌سازد.

وسیله‌های لازم برای تهیه موهیتو

درست‌کردن این نوشیدنی مانند بیشتر کوکتل‌ها به ابزارهایی خاص نیاز دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لِه کن: این ابزار در بار کاربردهای زیادی دارد و از آن برای خردکردن سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده می‌کنند تا طعم‌شان آزاد شود. اگر له کن ندارید، می‌توانید از انتهای قاشق چوبی استفاده کنید.
  • لیوان شیشه ای: اگر می‌خواهید نوشیدنی جذابی سرو کنید و از زیبایی رنگ‌های موجود در آن لذت ببرید، لیوان بزرگی آماده کنید که شیشه‌ای باشد. لیوان‌های دوجداره نیز گزینه‌های خوبی هستند.
  • همزن برقی: شاید برای تهیه بعضی از انواع موهیتو به همزن برقی نیاز داشته باشید تا مواد لازم را به‌خوبی مخلوط کنید.
وسیله‌های لازم برای تهیه موهیتو
وسیله‌های لازم برای تهیه موهیتو

انواع موهیتو و طرز تهیه آن‌ها

همان‌طور که گفتیم، با گذشت زمان انواع مختلفی از این نوشیدنی تولید شد. در این بخش به بعضی از پرطرفدارترین ترکیب‌های موهیتو برای تهیه در یک لیوان بزرگ می‌پردازیم.

1. موهیتو کلاسیک

مواد لازم برای درست‌کردن این نوع موهیتو، به شرح زیر هستند:

  • 10 برگ تازه نعناع؛
  • نصف لیمو ترش تازه؛
  • 2 قاشق غذاخوری شکر سفید؛
  • یک فنجان قالب یخ؛
  • نصف فنجان آب گازدار.

در قدم اول، نصف لیموترش را به سه قسمت تقسیم کنید. یکی از این قسمت‌ها و برگ‌های نعناع را در لیوان بزرگی بریزید. از له‌کن کمک بگیرید و این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا عصاره نعناع و لیمو ترش آزاد شود. سپس دیگر تکه‌های لیمو ترش را همراه با دو قاشق غذاخوری شکر به لیوان بیفزایید و دوباره از له‌کن استفاده کنید تا آب لیمو ترش را بگیرید. این ترکیب را از صافی رد نکنید.

قدم بعدی، پرکردن لیوان شیشه ای از یخ است. به‌اندازه دلخواهتان در لیوان یخ بریزید. می‌توانید آن را پر کنید تا نوشیدنی بسیار خنکی در تابستان داشته باشید.

در این مرحله سودا را نیز بریزید. آن را کمی به‌هم بزنید و اگر لازم بود، شکر بیشتری اضافه کنید. می‌توانید به‌جای سودا از آب‌های گازدار یا به‌اصطلاح آب تونیک استفاده کنید. اما این محلول به‌ دلیل وجود ماده کوئنین کمی تلخ است و مزه نوشیدنی‌تان را متفاوت خواهد کرد.

2. موهیتو توت‌فرنگی

با اضافه‌کردن توت‌فرنگی به ترکیب کلاسیک بالا می‌توانید عطر و طعمی بهشتی و شگفت‌انگیز داشته باشید. تنها کافی است یک‌بار این موهیتو را امتحان کنید تا به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایتان تبدیل شود.

3. موهیتو توت سیاه

توت سیاه یا شاه‌توت را به موهیتوی کلاسیک خود اضافه کنید و طعم آن را به بهترین شکل تغییر دهید. اگر می‌خواهید ترکیب نهایی کمی شیرین‌تر باشد، می‌توانید به‌جای آب گازدار از سوداهای لیمویی استفاده کنید.

4. موهیتو بلوبری

اگر یک نوشیدنی خوش‌رنگ و خوش‌طعم می‌خواهید، بلوبری را به ترکیب اولیه خود اضافه کنید.

5. موهیتو آناناس

طعم خاص آناناس باعث می‌شود کوکتل شما متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر از همیشه باشد. تنها کافی است آناناس یا آب کمپوت آناناس را به ترکیب کلاسیک اضافه کنید.

6. موهیتو نارگیلی

با افزودن آب نارگیل به ترکیب موهیتوی کلاسیک، می‌توانید یکی از خاص‌ترین کوکتل‌های عمرتان را نوش جان کنید.

7. موهیتو هندوانه

برای درست‌کردن این کوکتل تابستانی خوش‌طعم، کافی است آب هندوانه را به ترکیب اصلی اضافه کنید.

8. موهیتو هلو

هلو نیز یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که به هر ترکیبی، طعمی شگفت‌انگیز می‌دهد. این میوه را به ترکیب کلاسیک اضافه کنید تا طعم و عطر بی‌نظیرش را بچشید.

9. موهیتو رزبری

رزبری برخلاف توت‌فرنگی که طعم شیرینی دارد، کمی ترش و شیرین است. با افزودن این میوه خوشمزه به ترکیب کلاسیک، یک کوکتل صورتی‌رنگ و جذاب خواهید داشت. اگر از رزبری تازه استفاده کنید، طعم نوشیدنی بهتر می‌شود اما می‌توانید از رزبری‌های یخ‌زده نیز استفاده کنید.

10. موهیتو انبه

انبه یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌ها است که می‌توانید از آن در انواع دسرها و کوکتل‌ها استفاده کنید. این میوه استوایی طعمی شیرین و خوب دارد. می‌توانید آب انبه را از همه سوپرمارکت‌ها تهیه کنید و آن را در ترکیب کلاسیک بریزید. همچنین می‌توانید انبه تازه را همراه با نعناع در لیوان شیشه ای له کرده و برای طعم بیشتر از سیروپ به‌جای شکر استفاده کنید.

11. موهیتو کیوی

برای درست‌کردن این نوشیدنی، کیوی‌های بدون پوست را در همزن برقی بگذارید و سپس از صافی رد کنید. ترکیب حاصل را روی نوشیدنی کلاسیک خود بریزید تا طعم خاصی را تجربه کنید.

12. موهیتو خیار

کوکتل‌هایی که با خیار دست می‌شوند، احساس تازگی و خنکی به آدم می‌دهند. این نوشیدنی‌ها خیلی شیرین نیستند، اما با افزودن کمی سیروپ شگفت‌انگیز خواهند شد. به‌همین دلیل اگر طرفدار نوشیدنی‌های شیرین هستید، شاید طعم آن را نپسندید. برای تهیه آن، خیار را در لیوان بزرگ خود رنده کرده و از صافی رد کنید. آب آن را در کوکتل بریزید. همچنین می‌توانید از تکه‌های درشت‌تر در نوشیدنی خود استفاده کنید.

موهیتو خیار
موهیتو خیار

سوالات متداول

آیا برای درست‌کردن موهیتو به همزن برقی نیاز داریم؟

خیر، در بسیاری از انواع موهیتو نیازی به همزن نخواهید داشت و می‌توانید تنها با یک له‌کن، ترکیب خود را درست کنید.

آیا موهیتو برای سلامتی مفید است؟

این نوشیدنی به‌دلیل وجود نعناع آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. همچنین آب لیمو ترش در آن غنی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با نوشیدن آن دهانتان خوشبو می‌شود، دستگاه گوارشتان بهبود می‌یابد و پوستتان درخشان‌تر می‌شود.

آیا می‌توانیم موهیتو را بدون یخ سرو کنیم؟

بله، افزودن یخ به ترجیحات و سلیقه شما بستگی دارد. البته با اضافه‌کردن یخ، در تابستان نوشیدنی خنک و شگفت‌انگیزی خواهید داشت.

سخن نهایی

موهیتو نوشیدنی شگفت‌انگیزی است که معمولا در کافی‌شاپ‌ها در یک لیوان بزرگ سرو می‌شود. این کوکتل خوشمزه خواص زیادی دارد و طرز تهیه آن بسیار آسان است. با درست‌کردن این نوشیدنی در خانه به روشی که در این مقاله توضیح دادیم و ترکیب آن با انواع میوه‌های تابستانی، علاوه‌بر تجربه طعم‌ها و عطرهای جدید، به بهبود سلامت بدنتان کمک می‌کنید و در تابستان خنک می‌مانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *